Bloggar och Bloggare i Sverige

Veteranerna som hade haft sina bloggar en längre tid (minst tre år) blev inte så mycket uppmärksammade. Dessa veteraner började uppmärksammas några år efter start i media och bloggandet blev uppfattat på ett allt allvarligare och seriösare sätt än tidigare. Sedan dess har bloggar expanderat otroligt mycket.
Bloggandet i Sverige började bli större och större år 2005 och man beräknade, från de olika hemsidorna som t.ex. Bloggi, Bloggsoft och Passagen att det fanns ca 18,000 svenska bloggar. Idag är det betydligt fler. I en undersökning i början på 2009 kunde man se att det ökat till 350 000 bloggare.
Roland Karlsson, som jobbar på Blogsoft, säger att han kan se en fördubbling av nya bloggar på bara ett par månader.
Andreas Aspegren, chef på Passagen, tycker att det är en otrolig kvalité på vissa av bloggarnas texter som handlar om tex. kärlek, sorg och vardagsliv. Han nämner också att det handlar om egoboosting, att man vill synas och få uppmärksamhet och då är blogg ett bra alternativ.
Till en början handlade bloggarna i Sverige mest om vanliga ämnen som händelser i vardagen, kärlek, tankar m.m. År 2007 började det poppa upp mer och mer bloggar som skrevs av journalister och debattörer. Sedan började politiker och andra liknande kategorier blogga.
2007 bloggade 3 % av svenska befolkningen, 2008 hade bloggandet ökat till 5 %. Det var då framför allt kvinnor upp till 25 år som drev de flesta bloggarna i Sverige, hela 22 %. Det var dessutom dubbelt så många kvinnor som bloggade än män.

Tabell över bloggandet i Sverige 2007/2008




I en undersökning i november 2009 på hur många som läser bloggar, blev procenten hög. 37% av alla Internetanvändare läser bloggar. Sedan är det skillnad på om man är man eller kvinna. Det kan man se i diagrammet här nedanför. Kvinnor i åldrarna 16-25 år är många fler än männen i samma åldrar. Men i åldrarna 66-75 är det männen som dominerar.
I Sverige idag finns det många bloggar som räknas som de stora bloggarna, men endast ett fåtal som uppmärksammas extra mycket av media och det är självklart de bloggar som har flest läsare. Detta är inte kändisbloggar utan helt vanliga privatbloggar som drivs av helt vanliga personer.
De allra största är:

Alexandra Nilsson ca 800,000 läsare/vecka


Bilden är sparad från http://kissies.se

En 18-årig tjej från Stockholm som driver bloggen http://kissies.se.
Alexandra skriver om sin vardag, sitt liv som den kändis hon blivit, vilka förmåner hon har, sina vänner, fester, shopping och mycket mer. När Alexandra skriver i sin blogg går hon in i en roll, rollen som Kissie, tjejen som är väldigt kaxig, bryr sig inte om vad folk tycker och tänker om henne eller de elaka sakerna hon han slänga ur sig i sina inlägg. Däremot kan man i intervjuer och även på Alexandras blogg kan man läsa att hon inte är denna person egentligen. Hon har blivit mycket kritiserad den senaste tiden. Mest på grund av sina inlägg som handlar om att hon inte tycker om feta människor. Efter att ha skrivit detta blev hon anklagad för att provocerat fram två självmord. Såhär skrev Alexandra till sitt försvar:
"Att anklaga någon för att stå bakom självmord, ja jag vet inte hur jag ska besrkiva det förutom att det är hemskt, elakt, och så långt ifrån det jag gör (dvs provocera i blogginläg) så det är inte sant! För det är ju nästan samma sak som att ankalaga mig för mord, för så känns det faktiskt! Och jag tycker verkligen att det är synd att det har blivit en sådan stor sak utav allting.. Självklart är jag tacksam för att folk inte tror på dom här töntiga rykterna men jag kan inte låta bli att fortfarande känna en stor ilska mot hon som skrev det här?! Jag menar, media älskar ju detta? “Bloggare står bakom självmord”, jag menar.. Tidningar måste ju jubla? Detta gör mig riktigt ledsen, helt ärligt.. Saker som detta var jag inte riktigt redo för, jag vill att folk ska ragera över inlägg (SÅKLART) men att folk ska känna sig tvungna att hitta på sånt här för att må bättre själv..? Ja, det är obeskrivligt.. Det går inte att mäta med att jag provocerar i min blogg, ABSOLUT INTE. Det är ingenting som går att jämföra, att ankalaga någon för att stå bakom självmord är någonting man ALDRIG GÖR. För hur gärna till än vill så är jag en snäll männsika, utanför bloggvärlden speciellt. Jag är kaxig i min blogg, provocerar men det är för att jag är smart. Jag är så jävla smart så det är inte sant, tjänar hur mycket pengar som helst på männsikor – just som denna Linda som har anklagat mig för detta! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dig LINDA, 26 år som har hittat på detta. Jag tycker verkligen synd om dig som känner ett sånt stort hat mot mig, I realy do.. För vet du vad? Jag tjänar pengar på det, ingenting annat. Jag mördar inte och jag får inte folk att ta självmord. Bättre männsika än så är jag. Jag anklagar inte heller männsikor för det, för det är nästan lika hemskt det som själva “mordet” om det hade varit ett sånt. 1. “Hon skulle ha svält sig själv, sedan tagit självmord” – 2 dagar efter jag hade skrivit det som skulle ha lett henne till självmord (”låren ska inte sitta ihop”), det betyder att hon skulle alltså ha svält sig själv på en dag..? MÄNNSIKOR KAN LEVA NUTAN ATT ÄTA UNDER EN DAG!! 2. Varför var bara ena flickan värd att nämnas..? Eller stämmer det att hon kanske ville bre på historian för hon hatar mig? 3. Hon är fet som anklagar mig..

Alexandra har bloggat från Sveriges största bloggsajt, www.blogg.se, men har blivit avstängd efter att hon skrivit så provocerande och kränkande saker i sin blogg.

Amir Akrouti, ca 300,000 läsare/vecka


Bilden är sparad från http://gaybloggen.com

Amir är 19 år och kommer också från Stockholm. Han driver Sveriges största gayblogg där han skriver om hur det är att leva som homosexuell i Sverige i tiden vi lever i nu. I sin blogg tar han upp både fördelar och nackdelar med att vara homosexuell, det händer t.ex. ofta att han blir påhoppad med bl.a. glåpord när han är ute på stan. Ett typiskt inlägg av Amir från hans kategori ”Svar på tal”: ”Tommy kommenterade: Varför allt i ljusrosa/rosa? Bara för att du är gay betyder det inte att allt ska vara rosa ! Visst, inget fel med rosa tröjor/skjortor till killar, men att måla med rosa i en lägenhet där en "vuxen" ska bo , det är verkligen överdrift!!!
Amir svarar: "Det enda som är en överdrift är väl din fördomsfulla syn på homosexuella huh? Tycker detta är så irriterande att man hela tiden ska behöva höra "åh bara för att du är bög måste det inte vara rosa". Hallå? Tror folk att jag väljer favortifärger efter min sexuella läggning eller? Bara jag som hör hur korkat det låter? Riktigt irriterande alltså. Rosa är en ljus, fin och harmonisk färg. Jag har aldrig gillat starka färger. Och måla med rosa i en lägenhet? Gud du får det att låta som att jag ska tömma 56 liter rosa färg över golvet? Jag ska måla ett litet hjärta i en ljusroa ton för att sedan med svart skriva namnet på min idol och förebild. Är det så farligt? Du kanske ritar satan på väggarna, but I won't go there!"

Isabella Löwengrip ca 500,000 läsare/vecka


Bilden är sparad från http://blondinbella.se

Isabella Löwengrip är nu en så kallad veteran som jag tidigare tog upp. Hon har haft sin blogg http://blondinbella.se sedan 2005. År 2007 hade hon den överlägset största bloggen i Sverige. Efter Alexandra (Kissie) har hon nu den näst största bloggen i Sverige. Förutom att driva en av Sveriges största bloggar har hon även gjort karriär inom många andra ämnen. Hon har t.ex. hemsidan www.bellme.se där hon varje dag säljer produkter till ett billigare pris, hon har sin egen klädkollektion och har varit ledamot för MUF Norrmalm. Isabella skriver om sitt liv som 19 åring i Stockholm, hon skriver också mycket om mode. Hon har också en egen självförtroendeskola där hon försöker hjälpa tjejer att få ett bättre självförtroende.
Inlägg av Isabella: ”Många frågar mig hur jag sminkar mig och det kommer ett sminkrepotage. Men jag använder mörkbruna skuggor från Too Faced och en eyeliner från Clarins. Jag drar ut allt till “kattögon”, alltså jag suddar ut skuggorna på sidan av ögat samt under längst ut. Ögonbrynen går jag och färgar regelbundet men brukar fylla i med H&Ms ljusa ögonbrynspenna. Läpparna är Make Up Stores läppenna och glans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0